Dansk version English version Norsk version Svensk version

Nyt tag til at undgå duplikeret indhold i søgemaskinerne

Skrevet af admin - 13. februar 2009 kl. 0:20

Søgemaskinerne har indført en ny standard, der gør det nemmere at sikre, at sider ikke bliver betragtet som duplikeret indhold. Hvis du kan tilgå en side fra flere forskellige URLs, kan du nu indsætte en kode, der overfor søgemaskinerne angiver en foretrukken URL.

En af de helt store faktorer inden for søgemaskineoptimering er (som bekendt) at undgå alle former for duplikeret indhold. Både i forhold til søgemaskinerne, idet adskillige sider med samme eller næsten ens indhold kan eller over tid vil blive betragtet som spam. Desuden er der et problem i, at brugerne vil gemme flere forskellige henvisninger/bogmærker til den samme URL. Det betyder reelt set, at dit website ikke får den optimale ranking.

Fortæl søgemaskinerne hvilken URL der skal indekseres
Det kan du nu undgå ved at indsætte følgende tag på en given side, og fortælle søgemaskinerne at den pågældende sides foretrukne URL er den, du ønsker.

<link rel="canonical" href="http://www.domæne.com/min-foretrukne-url" />

Koden skal indsættes i <head> sektionen på den pågældende side.

Ovenstående gør at du undgår at risikere at søgemaskinerne indekserer URLs som
http://www.domæne.com/min-foretrukne-url?utm_campaign=kampagneA&utm_medium=email&utm_source=site&utm_content=main

Koden virker kun ved næsten identiske sider og kun på samme domæne eller subdomæne. Koden virker næsten på samme måde som 301 redirects, der indtil nu har været måden at håndtere duplikeret indhold.

Undgå generelt duplikeret indhold
Det er dog stadig anbefalingen, at undgå duplikeret indhold så vidt muligt. Ovenstående skal kun benyttes som en slags sidste udvej. Standarden skal kun benyttes hvis det tekniske setup ikke giver andre muligheder.

Google giver på deres egen blog en gennemgang af hvordan standarden skal benyttes, men standarden er generel for alle de store søgemaskiner (Google, Yahoo og . Desuden har Yoast.com allerede udviklet en række plugins til blandt andet wordpress.

Tags: , , , , , , , , ,

Kategorier: Nyheder, Søgemaskineoptimering

2 kommentarer til “Nyt tag til at undgå duplikeret indhold i søgemaskinerne”

Christopher den 28. december 2010 kl. 13:51

Det er meget smart. Kender godt det at google indekserer den forkerte url. Og det er ret belastende.


Webdesign den 6. juni 2011 kl. 22:24

opieret indhold er et stort problem. Tak for den dejlige tips.



  • IIH Nordic via RSS
  • IIH på Facebook
  • Følg IIH på Twitter
    Besøg vores Twitter-profil. Følg IIH Nordic på Twitter
  • Følg IIH på Google+
  • IIH Nyhedsbrev

    Få information om nye kurser og tips til hvordan du optimerer dine online markedsføringsaktiviteter.


www.iihnordic.dk - IIH | Lille Strandstræde 6 | 1254 København K | Telefon: +45 70 20 29 19 | Fax: + 45 77 33 40 01 | iih@iihnordic.com