Dansk version English version Norsk version Svensk version

Google udvider personaliseret search

Skrevet af admin - tirsdag, december 8th, 2009 kl. 14:48

Google har foretaget en række justeringer til deres søgealgoritmer – der radikalt kommer til at ændre den måde du oplever søgemaskinen.

En af de absolut største ændringer der nogensinde er sket i forhold til søgemaskinens algoritmer er netop lanceret. Google har lanceret personaliseret search – alle søgninger du foretager i google er baseret på dine søgninger i op til 180 dage. Uanset om du er logget ind eller ej.

Personaliseret Search
Google har længe leveret resultater baseret på dine tidligere søgninger hvis du er logget ind, eller justeret din søgning ud fra din sidste søgning. Nu bliver alle søgninger imidlertid justeret. Det betyder reelt at du vil opleve at de sider som du jævnligt besøger – efterhånden vil få en mere fremtrædende rolle i dine søgninger.

Det kommer til at betyde en lang række ændringer i hvordan man bør og skal opfatte tilgangen til eksempelvis søgemaskineoptimering. Overordnet set betyder det dog hovedsageligt, at alle websites bør have endnu mere fokus på at siderne er let tilgængelige, nem at navigere i og har fokus på brugerne. For reelt set betyder det, at websites der ikke får trafik – heller ikke vil være synlige for brugerne.

Du kan selv vælge om du vil se resultaterne baseret på dine søgninger eller ej. Du kan vælge at fjerne personaliserede søgninger ved at vælge “Weboversigt” i øverst højre hjørne ved en søgning på Google. Herefter vælger du “Deaktiver tilpasninger, der er baseret på søgeaktivitet.” – Det er dog nok de færreste brugere der vælger denne option.

weboversigt

google-weboversigt

Der er allerede rigtig mange, der har skrevet om det og argumenteret for om tiltaget er godt eller skidt. Du kan læse mere hos Google selv – eller se denne velskrevne artikel fra en af pionererne inden for viden om søgemaskinerne – Danny Sullivan. Google viser funktionaliterne i denne video.

Ikke alle ændringer er slået igennem endnu på alle datacentre – men hvis du ikke allerede har lagt mærke til ændringerne, vil du sandsynligvis hurtigt få dem at se.

Hvad er din holdning til personaliseret search og real time search?

Tags: , , , ,

Kategorier: Nyheder, Online effektmåling, Søgemaskineoptimering

3 kommentarer til “Google udvider personaliseret search”

Søren Sprogø den december 9th, 2009 at 13:29

Som bruger: Hamrende fedt! Jeg er sikker på at ændringen vil være med til at præsentere endnu mere relevante resultater for mig.

Som SEO-konsulent: Arg, nu bliver det ENDNU sværere at måle hvordan kunder ranker på givne keywords! Men som det positive, så kan det være startskudet til at flytte fokus fra ranking og over til om et keyword producerer god, relevant trafik, der konverterer. Man kan trods alt ikke leve af en Top 3 placering, men kun de konverteringer den evt. måtte bringe.


Rasmus Himmelstrup den december 10th, 2009 at 09:30

Hej Søren

Det vil sandsynligvis være den samme metode til at måle ranking, men at overbevise andre om at rankingen så reelt passer bliver vanskeligere – helt enig.

Det derfor stadig vores opgave, at sikre at fokus flyttes fra ranking til konverterende relevant trafik.

Det vil uden tvivl være et tiltag, der kommer til at revolutionere den måde man skal opfatte ranking på.


Simon Madsen den december 10th, 2009 at 11:32

God pointe, når der skrives:

Det er dog nok de færreste brugere der vælger denne option.



  • IIH Nordic via RSS
  • IIH på Facebook
  • Følg IIH på Twitter
    Besøg vores Twitter-profil. Følg IIH Nordic på Twitter
  • Følg IIH på Google+
  • IIH Nyhedsbrev

    Få information om nye kurser og tips til hvordan du optimerer dine online markedsføringsaktiviteter.

www.iihnordic.dk - IIH | Lille Strandstræde 6 | 1254 København K | Telefon: +45 70 20 29 19 | Fax: + 45 77 33 40 01 | iih@iihnordic.com