Dansk version English version Norsk version Svensk version

Ny version af Google Analytics

Skrevet af Bror Skardhamar - 17. marts 2011 kl. 21:13

Google har lanceret en ny version af deres populære webanalyseværktøj Google Analytics. Udgaven betegnes som en Public Beta, og adgang til den nye version bliver rullet ud løbende i bølger af 1-2 uger. Gider du ikke vente på at få adgang, kan du bede om adgang via deres manuelle white-list formular.

Hvis du er en af de heldige, vil du, når du er inde på en rapport, oppe i højre hjørne kunne se et rødt link: “Ny Udgave” – klikker du her, vil den nye version blive aktiveret (du kan stadigvæk komme tilbage til den gamle version).

Den nye version byder på en markant forbedring af designet – og en række nye features. Som Google skriver:

Our goals for the new version are to make it easier and faster to get to the data you want and to enhance the Google Analytics platform to bring you major new functionality. Many of the changes in the new version are the result of your feedback. For example, you can now view multiple advanced segments without needing to also use All Visits. You’ll find some of the other most requested features like multiple dashboards in the new version as well.

Læs blogindlægget

I forbindelse med lanceringen har Google ligeledes oprettet følgende sider:

Nedenunder gennemgår vi hurtigt de nye tabs:

Startsiden

Startsiden har fået en overhaling, og de enkelte profiler og rapporter ligger ikke mange klik væk længere. Derudover er det blevet tilføjet en søgefunktion der fungerer godt.

Dashboard

Der er blevet tilføjet en ny dashboard-funktion. Hvor du kan skræddersy hvilke tal du vil se, og hvordan du vil se dem. Herved kan forskellige folk i organisationen hurtigt få overblik over deres ansvarsområder.

Rapporter / Min Side

Der er lavet en gennemgribende ændring af rapporterne du som standard har i Google Analytic. Navngivningen er blevet mere intuitiv og en del rapporter er smeltet sammen. Mange af rapporterne har fået en slags ribbon, som man kender fra Office-pakken.

Skræddersyet rapportering

Den skræddersyede rapportering har ligeledes fået et hak opad i funktionalitet og brugervenlighed. Blandt andet kan du tilføje et avanceret segment og et filter fast til din skræddersyede rapport.

Administratordel

Administratordelen har fået en gennemgående ny struktur og er blevet mere intuitiv.

Overordnet set er forbedringerne/ændringerne:

Et bedre og mindre besværligt interface:

  • Rapporter er grupperet mere intuitivt
  • Navigationen er hurtigere
  • Flere dashboards og øget mulighed for skræddersyning

Flere mulighed for webanalyse:

  • Skræddersyede rapporter er blevet lettere at oprette, ændre og benytte
  • Det er kommet en “term cloud”-visualisionsværktøj i Keyword og Referrals rapporterne
  • Hændelser kan nu spores som mål

Derudover er der kommet en meget bedre administrations-backend.

I det hele taget giver det nye Google Analytics dig en lang række spændende muligheder, men der er også blevet rykket så meget om på tingene, at alle tidligere instruktioner i analyseværktøjet kan være svære at bruge. Derfor vil IIH Nordic i løbet af kort tid tilbyde et forløb, hvor du kan blive opdateret på nyhederne og lære at få det optimale ud af dem i jeres forretning. Vil du orienteres, når det er klar, kan du sende en mail til kursus@iihnordic.com

Vores grundkursus i Google Analytics samt Analytics Advanced vil selvfølgelig også blive opdateret, så de er tilpasset det nye interface.

Følg os på Twitter, hvor vi løbende vil komme med ny info om Analytics.

Kategorier: Blogging, Online effektmåling, Web Analytics

3 kommentarer til “Ny version af Google Analytics”

Dorthe K den 4. april 2011 kl. 11:19

Google Analytics er kendt som en af ​​kontrolpanelet for søgemaskinen optimizer, fra den grundlæggende statistik at fremme statistik det viser næsten alle større og mindre statistik. Jeg vil gerne råde alle webmastere og hjemmeside ejere til at opsætte deres konti i Google Analytics. Dette hjælper med at holde øje med hjemmesidens statistikker.


Christopher R. den 13. april 2011 kl. 9:49

Google Analytics er simpelthen for genialt, benytter det rigtig meget på alle mine sider.

Også der med at kunne måle konverteringer.

Kan man måle konverteringer på affiliate kampagner? Nogen der ved det?

Christopher R.


Edzel - havnsø den 14. april 2011 kl. 8:01

I’ve just signed in to my Google Analytics account but still I see the old interface how did you revert it to that look? Is there any new feature added to it? Please let me know…

Edzel



  • IIH Nordic via RSS
  • IIH på Facebook
  • Følg IIH på Twitter
    Besøg vores Twitter-profil. Følg IIH Nordic på Twitter
  • Følg IIH på Google+
  • IIH Nyhedsbrev

    Få information om nye kurser og tips til hvordan du optimerer dine online markedsføringsaktiviteter.

www.iihnordic.dk - IIH | Lille Strandstræde 6 | 1254 København K | Telefon: +45 70 20 29 19 | Fax: + 45 77 33 40 01 | iih@iihnordic.com