Dansk version English version Norsk version Svensk version

Google Analytics Benchmarking Tool

Skrevet af admin - 7. marts 2008 kl. 13:41

Undrer du dig over hvordan din side performer i forhold til andre lignende sider?

Google gør det nu muligt at sammenligne data indsamlet via Google Analytics. Det vil i realiteten gøre, at man ved hjælp af den nye værktøj, som er integreret i Analytics, kan få et reelt sammenligningsgrundlag i forhold til andre sites med samme datagrundlag. Helt generelt vil man i Analytics kunne følge ens egen trafik i samme graf eller opstilling, som det der benchmarkes mod. Det vil sige fungerer ens egen site trafikmæssigt godt eller skidt i forhold til konkurrenternes. Som Google selv giver eksempel på så – hvis du oplever at dit site peaker hver mandag – kunne det måske være meget rart at få en fornemmelse af, om andre sites indenfor branchen gør det samme.

Det er selvfølgelig meget interessant, at kunne få en fornemmelse af hvordan ens site performer i forhold til konkurrenter. Der er dog en række faktorer, der stadig mangler for at systemet kommer til at have reel værdi.

For hvordan skal data sammenlignes? Bliver det indenfor mængden af data? Størrelsen på sitet? Eller bliver det på baggrund af brancher – og vil der så ikke meget hurtigt komme en efterspørgsel efter at segmentere brancherne yderligere? Der er vel samtidig en række sites, der på sin vis dækker flere forskellige kategorier og hvad skal der så benhcmarkes op imod? Google har opstillet en række forslag til inddelinger af kategorier, men der vil uden tvivl hurtigt opstå et behov for flere.

Hele idéen med benchmarking værktøjet er at sammenligne data, hvilket så igen kræver sider at sammenligne med. Hver ejer af en analytics installation skal derfor også godkende at data bliver videredistribueret og delt. Det foregår selvfølgelig anonymt og ønsker du ikke at dele din data med andre, kan du ganske simpelt også fravælge det. Men ligesom det er med en række andre applikationer på nettet, får du meget mere ud af at dele din data – det gavner din forretning, såvel som andres.

Hvornår begynder data så at vise sig?
Værktøjet har netop først set dagens lys så det tager selvfølgelig noget tid at få indsamlet data. Desuden skal folk jo blive gjort opmærksom på at muligheden eksisterer og herefter tilmelde sig – dermed skal man også forvente, at der går nogle uger før benchmarking værktøjet reelt kan vise sin værdi.

Kan det så betale sig at give Google adgang til ens data så de kan sammenligne? I realiteten har de jo sådan set hele tiden haft det (hvis man bruger Google Analytics), så hvorfor ikke bidrage til en bredere forståelse? Har man en overordnet forståelse for data indhentet fra et website, er det vel ligeså interessant at vide, om den data man kan få fra Google Benchmarking Tool kan forbedre forståelsen yderligere.

Når dagen er omme, er det jo i virkeligheden en stor strategisk beslutning. Det kommer nemlig ekstremt meget an på ens muligheder for at opsætte og justere hvem man bechmarker sig i mod. I dag ved vi stadigvæk for lidt, men vi forventer, at der snart kommer yderligere informationer fra Google.

Tags: , ,

Kategorier: Nyheder, Web Analytics

Kommentar er lukket.


  • IIH Nordic via RSS
  • IIH på Facebook
  • Følg IIH på Twitter
    Besøg vores Twitter-profil. Følg IIH Nordic på Twitter
  • Følg IIH på Google+
  • IIH Nyhedsbrev

    Få information om nye kurser og tips til hvordan du optimerer dine online markedsføringsaktiviteter.


www.iihnordic.dk - IIH | Lille Strandstræde 6 | 1254 København K | Telefon: +45 70 20 29 19 | Fax: + 45 77 33 40 01 | iih@iihnordic.com