Dansk version English version Norsk version Svensk version

Web Analytics Wednesday satte ny besøgsrekord

Med 130 besøgende til WAW CPH var der dømt webanalyse til den store guldmedalje i DSB’s kursuscenter på Østerbro

Web Analytics Wednesday

Hvor mange webanalytikere skal der til for at skifte en pære? Det er et rigtig godt spørgsmål, men hvis det havde været formålet med arrangementet i DSB’s kursuscenter ved Østerbro Station i København, så havde svaret været RIGTIG mange.

For med sine omkring 130 besøgende var det uden sammenligning det mest besøgte gå-hjem-møde i forbindelse med temaaftnerne Web Analytics Wednesday nogensinde. IIH Nordic stod som sædvanligt bag arrangementet, og der var virkelig også noget at komme efter både for nye og gamle i webanalysebranchen denne aften.

Aftenen blev indledt af Traceworks, der også var gavmild sponsor af arrangementet, og de fik fortalt om fordelene ved deres analyseprogram Headlight i forhold til sporing af kampagner og deres visioner for datadreven marketing.

Klassisk katastrofehistorie
Efter Traceworks opvarmning fik Waqas Rafiq fra Coop ordet. Efter han indledningsvis havde skuffet forsamlingen med, at han trods sin pakistanske baggrund og analytiske evner desværre ikke ikke kunne komme nærmere ind på, hvor Osama Bin Laden sandsynligvis gemte sig, gik Waqas Rafiq videre til at fortælle om Coops brug af webanalyse i forbindelse med nettorvet.dk igennem tiden.

Det udviklede sig til lidt af en katastrofefortælling om, hvordan det går, når store virksomheder, der ikke traditionelt har deres fokus på web, skal forsøge at drive en forretning i for dem uvant territorium.

Data – det holder vi da for os selv
Den manglende fokus resulterede i flere år med mangelfuld analyse, dårlig udnyttelse af adwords budget, manglende SEO-indsats og mange flere genvordigheder, som Waqas Rafiq fortalte meget åbent om.

En lille detalje som at Coop ikke deler deres data med nogen som helst andre end dem selv, gav selvfølgelig også lidt problemer, da de efter moden overvejelse besluttede sig for at outsource adwords til et bureau. For hvordan skulle de optimere kampagnen uden et ordentligt datagrundlag?

I dag er der kommet en kende mere kontrol over webanalysen hos Coop, hvor ledelsen har forståelse for webindsatsen og også bruger data fra analysen i forhold til deres offline butikker.

Mr. Webanalytiker comes to town
Efter en kort pause med heftig networking i korridorerne kom aftenens hovedtaler Jacob Kildebogaard på scenen med et levende oplæg om hans syn på Google Analytics. Jacob er medforfatter til Analyticsbogen og driver bloggen webanalytiker.dk, og hans rygte var kommet ham i forkøbet med gæster, der havde kørt helt fra Hobro for at høre ham.

Hans levende syn på, hvordan Google Analytics kunne bruges kunne da også spores ned i salen, hvor budskaberne om optimeringsmulighederne gik rent ind. Specielt demonstrationen af, hvordan en søgning på “fladskærm” i Hifiklubbens web shop ikke gav nogen fornuftige resultater illustrerede, hvordan mange både store og små virksomheder kunne få gavn af at se deres data igennem.

Jacob Kildebogaard slog også på vigtigheden af at “sælge” sine opdagelser til resten af organisationen, da man virkelig kan hente meget guld i analysen til gavn for mange af kollegaerne.

Hvor mange Sarah Bernhard-kager kan man egentlig spise?
Da Jacob var blevet klappet ud af salen og Steen Rasmussen fra IIH havde takket for den flotte deltagelse, stod den på åben buffet, hvor de mange analytikere straks gik i gang med at opsætte mål for, hvor mange Sarah Bernhard-kager de egentlig kunne spise i løbet af en time, når de også skulle nedsvælge to fadøl og en håndfuld frikadeller.